الارشيف / صحة

افضل وصفات شاي هتساعدك على النوم

النوم مهم جدا لصحتنا الجسدية والعقلية بشكل عام ، ولكن في كتير من الاشخاص بيعانوا من صعوبة في النوم او الحفاظ على نوم مريح ، وفي حين ان في طرق مختلفة لتحسين نوعية النوم ، فدمج الشاي في روتينك الليلي ممكن يبقى ليه تأثير ايجابي على نوعية نومك ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم افضل وصفات شاي هتساعدك على النوم ، تقدري تجربيها النهاردة وتحسي بالفرق في نومك.

ازاي الشاي بيساعد على النوم؟

في انواع معينة من الشاي بتحتوي على مركبات فيها خصائص مريحة ومهدئة ، والمركبات دي زي مضادات الاكسدة, الفلافونويد, الاحماض الامينية بتساعد على تهدئة العقل والجسم ، وده بدوره بيسهل النوم والاسترخاء.

– شاي البابونج:

شاي البابونج معروف بخصائصه المهدئة ، بيحتوي على الابيجينين ، وهو واحد من مضادات الاكسدة اللي بترتبط يمستقبلات معينة في المخ ، وده بيقلل من القلق وبتساعد على النوم ، شاي البابونج يعتبر من انواع الشاي المثالية للاسترخاء قبل النوم.

– شاي جذور فاليريان:

جذور الفاليريان او الناردين هو نوع تاني من انواع الشاي العشبية اللي بتستخدم عادة لتحسين نوعية النوم ، بيحتوي على مركبات بتساعد على زيادة مستويات حمض جاما في المخ ، وده بدوره يساعد على تنظيم الخلايا العصبية وبيعزز الاسترخاء.

– شاي اللافندر:

شاي اللافندر معروف بريحته المهدئة ، وتم استخدامه من قرون لتعزيز الاسترخاء والنوم ، وبيساعد على تقليل القلق وتوفير الشعور الهدوء وتهيئة الجسم لنوم مريح.

– شاي النعناع:

في حين ان شاي النعناع غالبا مرتبط بتأثيره المنعش والمنشط ، الا انه ممكن يساعد كمان على النوم ، المنثول الموجود في النعناع ليه تأثير مهديء على العضلات ، وممكن انه يساعد على استرخاء الجسم قبل النوم.

– شاي زهرة العاطفة او زهرة الآلام الحمرا:

يعتبر شاي زهرة العاطفة او زهرة الآلام من المهدئات الطبيعية اللي ممكن تساعد على تعزيز النوم العميق ، بيحتوي على مركبات الفلافونويد اللي بتتفاعل مع المستقبلات في المخ ، وده بدوره بيأدي لتأثير مهديء وبيقلل من اعراض الارق.

وصفات شاي هتساعدك على النوم

وصفات شاي هتساعدك على النوم:

1- شاي البابونج واللافندر:

المكونات:

– 1 معلقة كبيرة من زهور البابونج المجففة.

– 1 معلقة صغيرة من اللافندر المجفف.

– 1 كوباية ماية سخنة.

– اختياري: العسل او الليمون لاضافة نكهة حسب الذوق.

الطريقة:

حطي زهور البابونج واللافندر في الكوباية وصبي عليها الماية السخنة ، سيبيه منقوع لمدة 5 دقايق وبعدها صفيه ، وضيفي العسل او الليمون حسب الرغبة ، اشربي المشروب ده كل يوم قبل النوم.

2- شاي البابونج وجذور الفاليريان:

المكونات:

– 1 معلقة كبيرة من جذور الفاليريان المجففة.

– 1 معلقة كبيرة من زهور البابونج المجففة.

– 1 كوباية ماية سخنة.

– اختياري: العسل او القرفة حسب الذوق.

الطريقة:

امزجي جذور الفاليريان مع الباونج في الكوباية وصبي عليهم الماية السخنة ، سيبيه منقوع لمدة 10 دقايق وبعدها صفيه ، حليه بالعسل او ضيفيه له رشة قرفة للنكهة لو حبيتي ، اشربي الشاي ده قبل النوم بحوالي 30 دقيقة.

3- شاي بلسم الليمون وزهرة الآلام:

المكونات:

– 1 معلقة كبيرة من اوراق بلسم الليمون المجفف.

– 1 معلقة كبيرة من اوراق زهرة الآلام المجففة.

– 1 كوباية ماية سخنة.

– اختياري: ستيفيا او العسل حسب الذوق.

الطريقة:

امزجي اوراق بلسم الليمون مع اوراق زهرة الآلام في الكوباية وصبي عليه الماية السخنة ، سيبيه منقوع لمدة 7 – 10 دقايق وبعدها صفيه ، حليه بالستيفيا او العسل حسب الذوق واشربيه قبل النوم.

4- شاي النعناع وجذور الفاليريان:

المكونات:

– 1 معلقة كبيرة من اوراق النعناع المجففة.

– 1 معلقة كبيرة من جذور فاليريان المجففة.

– 1 كوباية ماية سخنة.

– اختياري: عسل نحل حسب الذوق.

الطريقة:

امزجي اوراق النعناع او جذور الفاليريان في كوباية وصبي عليهم الماية السخنة ، سيبيه منقوع لمدة 8 – 10 دقايق وبعدها صفيه ، ضيفي له العسل حسب الرغبة واشربيه يوميا قبل النوم.

فوايد شرب الشاي العشبي قبل النوم:

– بيساعد على التهدئة والاسترخاء:

انواع الشاي اللي قولناها بتحتوي على خصائص طبيعية بتعزز الاسترخاء والهدوء ، وبتساعد على تقليل التوتر والقلق ، وده هيسمح لعقلك وجسمك بالاسترخاء قبل النوم ، شرب كوباية شاي دافي هتهيء جسمك وترسل اشارة لعقلك ان ده وقت الاسترخاء والاستعداد للنوم.

– تقليل التوتر والقلق:

التوتر والقلق ممكن يأثر بشكل كبير على نوعية نومك ، المركبات الموجودة في انواع الشاي اللي بتساعد على النوم بتساعد على تنظيم هرمونات التوتر وبتحفز الشعور بالهدوء ، ومن خلال دمج انواع الشاي في روتينك الليلي ، ممكن انها تقلل من مستويات التوتر ، وتعزز حالة ذهنية اكتر سلام ، وده هيسهل لك النوم.

– تحسين نوعية النوم ومدته:

خصائص الاسترخاء في انواع الشاي دي ممكن تأدي لتحسين نوعية النوم ومدته ، من خلال تهدئة العقل والجسم ، انواع الشاي دي هتساعد على تحقيق نوم اعمق واكتر راحة ، وده هيخليكي تقومي تاني يوم نشيطة ومتجددة.

نصايح وحيل:

لتحقيق اقصى استفادة من الشاي حطي في اعتبارك النصايح دي.

– انقعي كل نوع شاي المدة اللي قولناها لضمان اقصى قدر من الفعالية ، لانه ممكن اوقات النقع ودرجات حرارة الماية تختلف اعتمادا على نوع الشاي.

– عشان تزودي من تأثير الشاي ممكن تدمجيه مع تقنيات الاسترخاء ، مارسي الانشطة اللي ممكن تساعدك على الهدوء قبل النوم ، زي قراءة كتاب, ممارسة تمارين التمدد, ممارسة اليوجا, خدي حمام دافي ، خلق بيئة سليمة ودمج تقنيات الاسترخاء مع الشاي هتساعدك بشكل اكبر على نوم اكتر راحة.

الاحتياطات:

– على الرغم ان الشاي آمن بشكل عام ، الا انه مهم انك تاخدي بالك لو بتاخدي اي ادوية ممكن تتفاعل مع بعض انواع الاعشاب.

– اتجنبي الافراط في شرب الشاي اللي بيحتوي على كافيين خصوصا قبل النوم ، لان ده هيسبب لك ارق.

– لو واجهتي اي ردود فعل سلبية او حساسية من اي نوع شاي ، وقفي شربه على طول واستشيري دكتور.

10 حيل رائعة للجسم هتغير حياتك

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر افضل وصفات شاي هتساعدك على النوم على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements