الارشيف / صحة

شوربة الديتوكس لمدة 3 ايام: لمحاربة الالتهابات, دهون البطن, والامراض

بسبب ان البيئة والجو في سموم كتير بتدخل اجسامنا ، فاحنا محتاجين من وقت للتاني نتخلص من السموم في اجسامنا بشكل مناسب ، وكتير من الاشخاص بيلجأوا لطرق الديتوكس المختلفة بهدف التخلص من السموم والفضلات في الجسم, تنضيف الجلد, تجديد شباب اعضاء الجسم, والحفاظ على مظهر شبابي ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم واحدة من طرق الديتوكس لتطهير الجسم والتخلص من السموم وهي شوربة الديتوكس.

افضل طريقة للتخلص من سموم الجسم:

على الرغم من وجود طرق كتير للتخلص من السموم ، الا انه العصاير هتفضل هي الاكتر فايدة من بين كل الطرق ، لان الفواكة والخضروات بتساعد على تنقية الجسم من الفضلات ، وبتزوده بالفيتامينات والمعادن الضرورية ، وبتحافظ على المستوى المثالي من الطاقة ، بالاضافة ان مضادات الاكسدة الموجودة في الفواكة والخضروات بتساعد على تجديد الجلد وابطاء عملية الشيخوخة.

شوربة الديتوكس

فوايد شوربة الديتوكس للجسم:

وتعتبر الشوربات واحدة من انقى الوجبات اللي ممكن تاكليها على الاطلاق لانها غنية بالمواد المغذية وبتحتوي على خصائص ازالة السموم ، لما بتاكلي شوربة الخضار ، انتي بتزودي الجسم بالاحماض الدهنية والامينية اللازمة والتوابل اللي بتسهل عملية الهضم وبتقوي جهاز المناعة ، ولانها غنية بالالياف ، الشوربات بترفع مستويات الطاقة في الجسم, بتنظم وزنك,وبتتحكم في مستويات السكر في الدم.

ازاي تعملي شوربة الديتوكس:

من الناحية المثالية ، المفروض تستمري على ديتوكس الشوربة من يوم ل 3 ايام ، المرحلة الاولى بتبدأ بيوم واحد وبعد شهر المفروض تستمر 3 ايام ، وبتحتاجي انك تاكلي من 4 – 5 انواع شوربة بشكل يومي ، بالاضافة انك محتاجة تحضري شوربة الخضار بأنواع الخضروات المختلفة بالاضافة للتوابل العلاجية.

واثناء ديتوكس الشوربة ، مهم تشربي كمية ماية كفاية والحفاظ على جسمك رطب طول الوقت ، الماية هتساعد مع الشوربة في التخلص من السموم.

اقوى 3 انواع شوربة منظفة للجسم:

1- شوربة البروكلي:

هتحتاجي:

– 2 ½ كوباية من البروكلي.

– 3 اعواد كرفس متقطعة مكعبات.

– 1 بصلة.

– 1 كوباية من السبانخ او الكرنب.

– 2 جزرة متقطعة.

– ½ معلقة صغيرة ملح.

– عصير ½ ليمونة.

– 2 معلقة كبيرة من زيت جوز الهند او السمنة.

– 2 معلقة كبيرة كولاجين بودر “اختياري” (من الصيدلية).

طريقة التحضير:

في حلة كبيرة على النار سخني زيت جوز الهند ، ضيفي الكرفس, البروكلي, البصل, الجزر, واطبخيهم مع بعض لمدة 5 دقايق ، وقلبيهم من وقت للتاني ، بعدها ضيفي كمية من الشوربة تغطي كل المكونات وضيفي وبودرة الكولاجين وسيبيها تغلي على نار خفيفة لمدة 5 دقايق او لحد ما تستوي وقوامها يبقى كثيف ، ارفعيها من على النار ، وضيفي لها عصير الليمون وقدميها.

2- شوربة الجزر والزنجبيل:

هتحتاجي:

– 1 كيلو جزر متقطع.

– 2 بصلة متقطعة.

– 6 كوبايات من شوربة الخضار.

– 3 معلقة كبيرة زنجبيل مبشور.

– 3 فصوص ثوم مفرومين.

– 1 كوباية من حليب جوز الهند.

– ملح, فلفل اسود, بودرة بصل حسب الرغبة.

– 2 معلقة كبيرة من زيت جوز الهند او السمنة.

– 2 معلقة كبيرة من الكولاجين البودر “اختياري”.

طريقة التحضير:

في حلة كبيرة على النار ضيفي الشوربة, الجزر, الزنجبيل, الثوم ، سيبي الخليط على النار لحد ما يستوي ، بعدها هاتي طاسة على النار سخني فيها زيت جوز الهند ضيفي البصل وبودرة الكولاجين وقلبيه لحد ما البصل يتكرمل ، في الخلاط ضيفي الشوربة مع الجزر ومعاهم البصل المتكرمل واضربيهم مع بعض لحد ما يمتزجوا كويس ، ضيفي لهم حليب جوز الهند والتوابل في الاخر.

3- شوربة العدس الاحمر:

هتحتاجي:

– ¼ كوباية من زيت جوز الهند او السمنة.

– 2 حبة بطاطا متقشرة ومتقطعة ، وممكن تستبدليها بالبطاطس.

– 1 تفاحة متقشرة ومتقطعة.

– 1 بصلة مفرومة.

– 2 جزرة متقشرة ومتقطعة.

– ½ كوباية من العدس الاحمر.

– ½ معلقة صغيرة كمون مطحون.

– ½ معلقة صغيرة فلفل حار بودر.

– ½ معلقة صغيرة بابريكا.

– 4 ½ كوباية شوربة خضار.

– بوصة من الزنجبيل الطازة متقشر ومفروم.

– ملح وفلفل اسود حسب الذوق.

– كريمة جوز الهند “توبينج” (اختياري).

طريقة التحضير:

في حلة على النار سخني الزيت او السمنة وضيفي البطاطس, الجزر, التفاح, البصل واطبخيهم مع بعض حوالي 10 دقايق ، ضيفي الزنجبيل, الكمون, العدس, بودرة الفلفل الحار, البابريكا والشوربة وسيبي الشوربة تتطبخ لمدة 30 دقيقة تقريبا او لحد ما تستوي كل المكونات والخليط يبقى قوامه كثيف ، لما تستوي تبليها وضيفي كريمة جوز الهند.

وصفات لسد الشهية وتخسيس الوزن

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر شوربة الديتوكس لمدة 3 ايام: لمحاربة الالتهابات, دهون البطن, والامراض على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements