الارشيف / صحة

5 طرق طبيعية لتقشير البشرة صحية ونتيجتها مضمونة وسهل تعمليهم في البيت

 تقشير الجلد يعنى ازالة خلايا الجلد الميتة من الطبقات العليا من الجلد وده بيحصل بشكل طبيعى بس كل ما بنكبر بيحصل بشكل أبطأ  لو خلايا الجلد مش بيتوفرلها تغذية سليمة  عشان كده لازم تستخدمى وسائل تساعد على التقشير وفى نفس الوقت تقدر تحمى بشرتك من التلف وتديكى بشرة ناعمة ونضرة وصحية، في المقال ده هنعرف مع بعض 5 طرق طبيعية لتقشير البشرة صحية ونتيجتها مضمونة                              

5 طرق طبيعية لتقشير البشرة صحية ونتيجتها مضمونة   

1-العسل:

العسل بيساعد على تسريع عملية التقشير الطبيعية للجلد وبيساعد كمان على الترطيب، حطى كمية مناسبة من العسل ودلكى بيها بشرتك برفق وبعدها اغسلى وشك بماية دافية، وكرري من وقت للتاني.

العسل

2- الزبادى:

الزبادى كمان من الحاجات اللى ممكن تستخدميها لانه فيه حمض اللاكتيك وده هو نفسه الحمض اللى موجود فى منتجات العناية بالبشرة بس بكمية اقل كمان الزبادى بينعم ويهدى البشرة، عشان تستخدميه حطيه لمدة 20 دقيقة على وشك وبعد كده اغسليه، كرري الماسك ده من وقت للتاني.

الزبادي

3- السكر:

السكر بيساعد على تجديد الجلد بشكل صحى وتنعيمه، عشان تعملي سكراب بالسكر اخلطى نص كباية سكر ابيض أو بنى بزيت زيتون ودلكى بيه بشرتك بشكل دائرى وسيبيه لمدة 10 دقايق وبعدين اغسليه بماية دافية.

سكراب السكر

4- عصير الليمون:

عصير الليمون بيشيل الجلد الميت وبيساعد على تجديده.اخلطى ربع كباية عصير ليمون مع عصير تفاح وعصير عنب مع سكر وقلبى لحد ما السكر يدوب بعد كده حطيه بقطنة سيبيه 10 دقايق وبعد كده اغسليه.

عصير الليمون

5-البابايا:

البابايا بيساعد على التقشير لانه فيه انزيم اسمه papain اللى بيساعد على ازالة الجلد الميت وكمان بيساعد على التفتيح.الانزيم ده موجود اكتر فى البابايا الخضرا. للاستخدام اهرسيها لحد ما تبقى ناعمة واستخدميها وسيبيها لمدة 15 دقيقة بعد كده اغسليها بمادة دافية. بعد التقشير باى وسيلة من دول استخدمى كريم مرطب عشان توصلى لأفضل نتيجة.

البابايا

اعرفي معانا كمان حاجات بسيطة تعمليها قبل النوم ب 15 دقيقة هتغير بشرتك

عرضنا لكم زوارنا أهم وأحدث التفاصيل عن خبر 5 طرق طبيعية لتقشير البشرة صحية ونتيجتها مضمونة وسهل تعمليهم في البيت على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى بأننا قد قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا اول بأول يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما ينبغي علينا بان نذكر لكم بأن محتوى هذا الخبر منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه وربما تم التعديل علية اوالاقتباس منه وربما قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

قد تقرأ أيضا