الارشيف / صحة

10 نصايح وحيل لتقليل انتفاخ الوجه

مافيش حاجة مزعجة اكتر من الصحيان الصبح مع انتفاخ الوجه غير المرغوب فيه ، وده ممكن يحصل لاسباب كتير ، منها اكل الوجبات الخفيفة المالحة, قلة النوم, وغيرها من الاسباب ، اللي بتسبب تجمع السوائل تحت الجلد وبالتالي بيحصل تورم وانتفاخ في الوجه ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنقولك نصايح لتقليل انتفاخ الوجه ، وكمان ازاي تقدري تداريه بالمكياج.

نصايح لتقليل انتفاخ الوجه:

اسباب انتفاخ الوجه:

1- الحساسية الموسمية:

الحساسية الموسمية بتأدي للاحتقان اللي ممكن يتسبب في زيادة التهاب الجلد وخصوصا الوجه ، حبوب اللقاح, الغبار, ووبر الحيوانات ممكن تسبب العطس وتخليكي تفركي عينيكي قبل النوم وبالتالي هتصحي تاني يوم بوجع وعيون منتفخين ، ممكن تجربي تاخدي مضادات الهيستامين قبل النوم هتساعدك على حل المشكلة ، بالاضافة لاستخدام مرشحات الهوا وتغيير اكياس المخدات وتنضيف التراب والكنس باستمرار.

نصايح لتقليل انتفاخ الوجه

2- قلة النوم:

لما بتنامي جسمك بيكون قادر على اعادة شحن نفسه واصلاح نفسه ، والنوم المضطرب ممكن يسبب انتفاخ الوجه ، حاولي تقللي التوتر والقلق قبل النوم عن طريق ايقاف تشغيل الشاشات قبل النوم بساعة او ساعتين زي التليفزيون, اللاب توب, الموبايل ، وحاولي تقري كتاب وتشربي شاي مهديء او ممارسة اليوجا عشان تساعدك على النوم ، نامي كل يوم في نفس الوقت عشان جسمك يظبط الساعة البيولوجية بتاعته وتقدري تنامي نوم عميق.

3- الاطعمة المالحة:

الاطعمة المالحة بتحتفظ بالماية في الجسم ، وده بيخلي وشك منتفخ الصبح لو اكلتيها قبل النوم على طول ، لانه الجسم في الحالة دي بيحتفظ بالسوائل الزيادة في محاولة منه لتخفيف الملح ، حاولي انك تقللي من الانواع دي من الاطعمة قبل النوم ، ولو اكلتيها اتأكدي انك تشربي ماية كتير للحفاظ على رطوبتك.

4- العياط قبل النوم:

اكيد مر عليكي وقت عيطتي قبل النوم وصحيتي تاني يوم بوش وعيون منتفخة ، وده بيحصل بسبب حالة مؤقتة اسمها الوذمة حول الحجاج ، وده بيحصل لما الملح اللي في الدموع بيتسبب في تهيج الجلد حوالين العين وبيأدي للتورم والانتفاخ.

علاجات طبيعية لتقليل انتفاخ الوجه:

1- الشاي الاخضر والخضروات الخضرا:

الشاي الاخضر من الطرق الرائعة اللي ممكن تساعد على التخلص من مشكلة انتفاخ الوجه ، الماية بتساعد على ترطيب الجسم ، والشاي الاخضر بيحتوي على البوليفينول اللي بتهاجم الخلايا الدهنية وبتحمي البشرة من اضرار الجذور الحرة ، وكمان تناول الخضروات الخضرا بتقلل من انتفاخ الوجه.

2- الخيار:

شرايح الخيار ممكن تساعدك على التخلص من انتفاخ العين وتقليل التورم وتحفيز نشاط مضادات الاكسدة ، وتأثير التبريد اللي في الخيار هينعش البشرة ومحتواه العالي من الماية هيرطب المنطقة اللي تحت العين ، كمان الخيار غني بفيتامين C اللي بينشط الجلد وحمض الفوليك اللي بيحفز مضادات الاكسدة اللي بتساعد بشرتك على محاربة السموم اللي بتسبب انتفاخ البشرة.

3- استخدمي حجر الجواشا:

ادي بشرتك تدليك للتصريف اللمفاوي باستخدام حجر الجواشا لانعاش بشرتك ، ابدأي من منتصف الوجه للخارج لجوانب الوجه وبعدين انزلي للاذن والرقبة (المكان اللي فيه الغدد الليمفاوية) ، ابدأي بجبهتك حركي 5 مرات للجنب ، وبعدها انزلي للاذن والرقبة ، وكرري نفس العملية على باقي الوجه ، واتأكدي انك بتدلكي بضغط خفيف على البشرة.

4- نظام غذائي غني بالبوتاسيوم:

ابعدي عن الوجبات الخفيفة المالحة المصنعة زي الشيبسي, الشوربة المعلبة, البيتزا, اللحوم الباردة, الجبنة المطبوخة ، وحاولي تحافظي على رطوبتك طول اليوم وزودي من اكل الاطعمة الغنية بالبوتاسيوم بما فيهم التفاح والطماطم ، لانه بيساعد في التحكم في كمية الماية في الجسم.

5- الماية الباردة:

درجات الحرارة الباردة تعتبر منقذ لما الموضوع يكون متعلق بتنضيف الوجه ، جربيي اغسلي وشك بماية باردة ، او مرري عليها مكعب تلج ، او اعملي كمادات باردة ، البرودة بتقيد الاوعية الدموية وبتقلل من التورم ، وبتقلل من انتفاخ الوجه بشكل فوري.

نصايح لاخفاء انتفاخ الوجه بالمكياج:

1- طريقة تبين وشك ارفع:

لو عايزة تتخلصي من انتفاخ الوجه باستخدام المكياج ، تابعي معانا النصايح والخطوات دي بالفيديو ، والطريقة اعتمدت على الكونتور اللي بيساعد على تنحيف الوش وتحديد الملامح اكتر.

2- استخدمي مكياج بألوان ترابية:

المكياج المحايد بالالوان الترابية على العين والخدود والشفايف يعتبر طريقة ذكية لاخفاء عيوب الوش ، لانك لو حاطة الوان جريئة او ملفتة هتحذبي الانتباه للعيوب ، عشان كده الالوان المحايدة هي الافضل.

3- طريقة وضع المكياج على وجه منتفخ:

الفيديو ده هيوضحلك ازاي تحطي المكياج على وجه منتفخ ، وبعض الحيل والتقنيات ونصايح العناية بالبشرة اللي ممكن تستخدميها للتخلص من الانتفاخ.

4- نحت الوش بالبلاشر:

استخدمي بلاشر بلمسة بني خفيفة للمساعدة في نحت الوش ، حطيه تحت عضمتين الخد لحد مننتصف الاذن وامزجيه باتجاه تفاحتين الخد ، الطريقة دي هتديكي تأثير زي الكونتور بطريقة اكتر دقة.

5- الستروبينج:

الستروبينج احنا اتكلمنا عليه قبل كده بالتفصيل ، وهي عبارة عن تقنية اضاءة على الاماكن اللي عايزة تظهريها في الوش باستخدام الهايلايتر ، زي جسر الانف, اعلى نقطة في عضمة الخدين, فوق قوس الحاجبين, قوس كيوبيد, وسط الجبين ، سلطي الضوء على منطقة منتصف الوجه.

دليل استخدام الفرشة الجافة للبشرة .. واعرفي معانا فوايدها

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر 10 نصايح وحيل لتقليل انتفاخ الوجه على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements