الارشيف / صحة

6 وصفات طبيعية سهلة لتقوية الاظافر الضعيفة

مش غريب ابدا ان كتير مننا ممكن يكون بيعاني من ضعف الضوافر وهشاشتها وتكسرها بسهولة ، لاننا بنستخدم ايدينا عدد مرات لا تحصى كل يوم ، سواء في غسل الاطباق, شغل البيت, او حتى مجرد خدش حيوانك الاليف ، كل ده ممكن يأدي لتآكل الضوافر ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم 6 وصفات طبيعية لتقوية الاظافر.

وصفات طبيعية لتقوية الاظافر:

في بعض الاوقات الاظافر الهشة ممكن تكون مؤشر لانخفاض الحديد او حتى لمشاكل صحية اكتر خطورة ، ولكن بمجرد استبعاد اي مشاكل صحية وتتأكدي ان ماعندكيش اي مشاكل صحية خطيرة ، جربي الحلول البسيطة دي لتقوية الاظافر والحفاظ عليها صحية ، وكلها بمكونات بسيطة موجودة في مطبخك.

1- خل التفاح:

خل التفاح بيحتوي على حمض الماليك والاسيتيك اللي بيحمي الضوافر من الالتهابات ، وبيحافظ عليها صحية وبيساعد على تقويتها ، لاستخدامه ، انقعي ضوافرك في خليط من كميات متساوية من خل التفاح والماية ، وبعدها اشطفي ضوافرك بالماية ، كرري الوصفة دي يوميا لحد ما توصلي لضوافر اقوى مع مرور الوقت.

وصفات طبيعية لتقوية الاظافر

2- التدليك:

زيادة تدفق الدم للايدين عن طريق التدليك بيساعد على تحفيز نمو الضوافر ، بالاضافة ان الزيت المستخدم في التدليك كمان بيحافظ على صحة الجلد اللي حوالين الضوافر وبيساعد على الحفاظ على الضوافر صحية ، كل اللي هتعمليه حطي الزيت او اللوشن المغذي على ايديكي وضوافرك ودلكيها كام دقيقة.

3- ملح البحر:

المعادن الموجودة في ملح البحر بتساعد على تقوية الضوافر وتنعيم الجلد اللي حوالين الضوافر ، كل اللي هتعمليه انقعي ايديكي في ماية دافية مع 2 معلقة كبيرة من ملح البحر ، وهتكون النتيجة جلد ناعم وضوافر قوية وبتلمع.

4- زيت جوز الهند:

الدهون المشبعة الموجودة في زيت جوز الهند تعتبر مرطب طبيعي للايدين والضوافر ، للاستخدام ، دلكي زيت جوز الهند الدافي على الضوافر والجلد اللي حوالين الضوافر لزيادة تدفق الدم لتحفيز نمو الضوافر وترطيب الضوافر والجلد اللي حواليها.

5- الزيت النباتي:

بالنسبة للاشخاص اللي بيعرضوا ايديهم للماية بشكل متكرر ، بننصحهم بتجربة الزيت النباتي لتجديد الرطوبة ، وكمان الزيت بيعمل طقة واقية بتحمي الضوافر من الماية ، للاستخدام ، افركي كمية صغيرة من الزيت النباتي على ايديكي اكتر من مرة في اليوم ، ده هيساعد في الحفاظ على نعومة الجلد اللي حوالين الضوافر ، وهيساعد على حماية ضوافرك من التشقق بسبب التعرض المستمر للماية.

6- زيت شجرة الشاي وفيتامين E:

زيت شجرة الشاي وفيتامين E الاتنين بيساعدوا على اصلاح الجلد التالف ، لان الاتنين بيساعدوا على ترطي الجلد وحمايته ، بالاضافة ان زيت شجرة الشاي بيحتوي كمان على خصائص قابضة بتساعد على حماية الجلد من العدوى والفطريات ، كل يوم قبل النوم اخلطي كميات متساوية من زيت شجرة الشاي وزيت فيتامين E وحطي الخليط مباشرة على الضوافر والجلد اللي حواليها ، وسيبيه طول الليل عشان يساعد على ترطيب وتجديد الجلد والضوافر.

ازاي تخلي ضوافرك اقوى بشكل طبيعي في اسبوعين بس

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر 6 وصفات طبيعية سهلة لتقوية الاظافر الضعيفة على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements