الارشيف / صحة

نصايح فعالة للتخلص من الطاقة السلبية في حياتك

الشغل, الدراسة, ضغوطات الحياة, الاخبار, وحتى الاشخاص هيخلوكي محاطة دايما بالطاقة السلبية ، وغصب عننا يوميا بنتعرض للطاقة السلبية مهما حاولنا نتفادها ، والنهاردة من خلال موضوعنا هنشارك معاكم نصايح للتخلص من الطاقة السلبية من حياتك.

هل انتي محاطة بالطاقة السلبية:

تقدري بسهولة تتعرفي على الاعراض اللي تقولك انك محاطة بالطاقة السلبية ومحتاجة للتخلص منها ، بعض الاعراض.

– الاحساس بالملل والقلق.

– مش بتقدري تنامي بشكل صحيح.

– الاحساس بالاحباط والقلق.

– افكارك ومشاعرك هتخرج عن نطاق السيطرة.

– هتميلي لاستيعاب الافكار السلبية من اللي حواليكي بسرعة.

– اتخاذ قرارت متهورة.

– الاحساس بالغضب بعد مقابلة اشخاص معينيين واستنفاذ طاقتك.

افكارك, الكلمات اللي بتقوليها, الاشخاص اللي بتتفاعلي معاهم, حتى مكان بيتك ومكتبك اللي بتقضي فيه معظم الوقت ، كلها تركيزات قوية لطاقتك ، فلو حسيتي بأي عرض من اعراض الطاقة السلبية اللي قولناها فوق ، تابعي معانا السطور الجاية واعرفي ازاي تتخلصي منها.

نصايح للتخلص من الطاقة السلبية

نصايح للتخلص من الطاقة السلبية:

1- التعرف على التأثيرات السلبية في حياتك والتخلص منها:

هل بتحسي باستنزاف طاقتك بمجرد مقابلة شخص معين او زيارة مكان معين؟ لان السلبية سامة لحياتك كلها ، مهم انك تعرفي سبب ومصدر السلبية دي ، ومع انه ممكن يكون مش من السهل انك تنفصلي عن الاشخاص دول او تمتنعي عن مقابلتهم خصوصا لو في مكان شغل ومضطرة تقابليهم كل يوم ، عشان كده خدي الخطوة الاولى وقللي من الوقت اللي بتقضيه مع الاشخاص اللي بيستنزفوا طاقتك ، مهم تحطي حدود وتحافظي عليها عشان ماتتجريش لمواقف مش حابه تكوني جزء منها.

2- ممارسة التأمل:

واحدة من اسرع الطرق لتهدئة نفسك والعودة لحالة الاسترخاء هي ممارسة التأمل ، دوري على مكان هادي وغمضي عينيكي ، راقبي افكارك اثناء مرورها براسك من غير ما تقولي هي جيدة او سيئة خليها تمر بس ، خدي نفس عميق للاسترخاء وحسي ان كل الضغوطات بتتشال من على كتفك ، لو انتي مش بتحبي التأمل ، ممكن تبدأي تمارسي المشي او الجري لرفع معنوياتك وابعاد الطاقة السلبية ، ده مهم جدا انك تعمليه ، خصوصا لما تحسي بعدم الرغبة انك تعملي اي حاجة وطاقتك خلصت ، ويبقى عندك شعور كانك دخلتي جوه ثقب اسود من السلبية.

3- نضفي بيتك ومكتبك واتخلصي من الفوضى:

عشان تبعدي عن التفكير الزيادة ، ابدأي نضفي المكان اللي انتي فيه سواء بيتك او مكتبك في الشغل ، واتأكدي من التخلص من كل الفوضى اللي حواليكي وعدم تخزين اي حاجة مالهاش لازمة او مش محتاجة ليها.

4- اتوقفي مؤقتا عن الشكوى:

شوفي كده كام مرة اشتكيتي فيها في اليوم الواحد ، لما تعملي كده ، هتحسي ان الشكوى المستمرة مش ضرورية على الاطلاق ، وكل ما اشتكيتي او غضبتي من الحاجة اللي مضايقاكي كل ما انتبهتي وركزتي على اللي مضايقك اكتر وهتلاقى الشكوى والغضب بيزيد ، عشان كده بننصحك تركزي على الحل بدل الشكوى لانها مش بتحل اي حاجة.

5- الملح والبخور:

ممكن كمان تعتمدي على بعض الطرق غير التقليدية للتخلص من المشاعر السلبية ، جربي ترشي ملح في الاركان الاربعة للاوضة وسيبيه لمدة 48 ساعة ، الملح معروف من زمان انه بيمتص الطاقة السلبية الموجودة في البيئة المحيطة بيكي ، بعد مرور 48 ساعة اتخلصي من الملح.

ممكن كمان تستخدمي اعواد المرمرية المعروف انها بتساعد على زيادة الطاقة الايجابية ، لو مش متوفر عندك اعواد المرمرية ، تقدري تستخدمي اعواد بخور نوعيتها كويسة للحصول على نفس التأثير.

6- خليكي قريبة من الطبيعة:

لو دايما بتخلي الشبابيك مقفولة ، مهم انك تفتحيها وتسمحي بدخول ضوء الشمس والهوا النقي ، ممكن كمان تحطي نباتات جوه البيت لزيادة الطاقة الايجابية ، واتأكدي كمان من ازالة النباتات الميتة فورا.

ايه اللي هيحصل لو حطيتي ليمونة جنب سريرك كل يوم!

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر نصايح فعالة للتخلص من الطاقة السلبية في حياتك على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements