الارشيف / صحة

ازاي تبطلي قلق عن رأي الناس فيكي

كلنا اكيد بنبقى عايزين نبقى محبوبين ومتقدرين من اللي حوالينا ، ولكن لما بنبدأ في الاعتماد على راي الناس فينا ، ده بيخلي رأيهم محوري لنجاحنا ، وبنبدأ اننا نصمم حياتنا عشان تناسب توقعات الناس ، ومن هنا بندخل في حلقة مفرغة ، لما بنتخلى عن قوتنا للي حوالينا ، ونسمح لانطباعتهم هي اللي تتحكم في حياتنا ، هنفقد هويتنا وشخصيتنا الحقيقية ، ونفقد الثقة في نفسنا ، عشان النهاردة في مقالنا هنقولك ازاي تبطلي تقلقي عن رأي الناس فيكي ، وتبقي انتي اللي متحكمة في حياتك.

ازاي تبطلي تقلقي عن رأي الناس فيكي:

1- ركزي على المهم:

لما تركزي على الحاجات المهمة ، هتفكري بشكل اقل في دورك الفردي ، واكتر في الصورة الاكبر ، وده هيشيل تركيز الناس عنك بشكل فردي.

2- افتكري دايما ان معظم الناس مش بيدوا اهتمام زي ما انتي متخيلة:

الناس عادة بيقضوا وقت اطول في التفكير في نفسهم مقارنة بالتفكير في اللي حواليهم ، ولو هما بيعبروا عن حاجة معينة تخص حياتك ، فاحتمال انهم مايكونوش فكروا كتير في الموضوع زي ما انتي متخيلة ، ولكن هي كانت مجرد فكرة عابرة.

3- حافظي على منظورك:

غالبا راي الاشخاص اللي حواليكي مش بيعتمد على معتقداتك وسلوكك ، ولكن على معتقداتهم وسلوكهم هما ، واللي مناسب ليهم ممكن مايكونش مناسب ليكي ، والعكس ، عشان كده بنقولك كوني زي ما انتي عايزة من وجهة نظرك الخاصة مش من وجهة نظر الناس.

4- انتي ادرى بالافضل ليكي:

مافيش حد عايش حياتك ، ممكن يبقى ليهم اراء وافكار ، ولكن الشخص الوحيد اللي يعرف ايه الافضل ليكي هو انتي بس ، وده معناه انك محتاجة تتعرفي على نفسك من خلال غلطاتك ولحظات الفشل.

5- اهتمي بشؤونك الخاصة:

اتوقفي عن سؤال الناس عن رأيهم فيكي ، اتوقفي عن القلق على ارائهم فيكي ، خصوصا لو كانت انتقادية, جارحة, او سلبية ، دايما ردود الافعال السلبية بتيجي من اشخاص سلبيين.

ازاي تبطلي تقلقي عن رأي الناس فيكي

6- اتخلي عن الحساسية الزيادة:

لو انتي حساسة اوي ، وبتنفعلي بسرعة لما حد يقول حاجات عني برغم انك عارفة انها مش حقيقية ، بننصحك تتخلي عن الحساسية الزيادة دي ، لان عادة الاشخاص الحساسين بيضخموا الامور بشكل غير متناسب ، حاولي تخلي “جلدك تخين”

عرضنا لكم زوارنا الكرام أهم التفاصيل عن خبر ازاي تبطلي قلق عن رأي الناس فيكي على دوت الخليج فى هذا المقال ونتمى ان نكون قدمنا لكم كافة التفاصيل بشكل واضح وبمزيد من المصداقية والشفافية واذا اردتكم متابعة المزيد من اخبارنا يمكنكم الاشتراك معنا مجانا عن طريق نظام التنبيهات الخاص بنا على متصفحكم او عبر الانضمام الى القائمة البريدية ونحن نتشوف بامدادكم بكل ما هو جديد.

كما وجب علينا بان نذكر لكم بأن هذا المحتوى منشور بالفعل على موقع بنات حوا وربما قد قام فريق التحرير في دوت الخليج بالتاكد منه او التعديل علية اوالاقتباس منه او قد يكون تم نقله بالكامل ويمكنك قراءة ومتابعة مستجدادت هذا الخبر من مصدره الاساسي.

Advertisements